En hoe kunt u als zorginstelling of misschien wel als zzp’er goed mee omgaan?

Als zorgverlener in loondienst speelt er een groot gevoel van verantwoordelijkheid en betrokkenheid voor de cliënten en collega’s in het team. Een zzp’er of flexwerker wordt als laatste redmiddel ingezet om het team te versterken bij ziekte van vaste collega’s of tekorten op de afdeling. Er wordt tegenwoordig veel over gesproken: ziekmeldingen of zelfs no-shows onder zzp’ers. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je als zzp’er onverwachts ziek wordt of te maken hebt met een overlijden waardoor je je geplande diensten niet kunt werken. Dit begrijpen we maar al te goed, we zijn tenslotte allemaal mensen. Echter is de manier hoe je hier als zzp’er mee omgaat essentieel: je bent waarschijnlijk het laatste redmiddel van de zorginstelling, dus komt jouw ziekmelding extra hard aan.

Hoe ga je hier als zzp’er mee om?

Zoals we hierboven aangeven is de manier hoe je hier mee omgaat extra van belang. Jij als zzp’er staat er alleen voor en je hebt ook je bedrijfsnaam hoog te houden. Hierin is communicatie erg belangrijk. Zodra je weet dat je een dienst niet kunt draaien, stel je de opdrachtgever op de hoogte.   Zorg dat je altijd een vangnet hebt. Creëer een eigen netwerk met collega zzp’ers zodat je deze kunt benaderen bij ziekte of uitval. Werk je via een bemiddelaar? Schakel dan te allen tijde de bemiddelaar ook in. Zij kunnen je ook helpen met het zoeken naar vervanging. Let op de manier hoe je met de afmelding omgaat. Als dit te vaak voorkomt en de opdrachtgever of bemiddelaar ziet je als onbetrouwbaar of laks, kunnen zij de samenwerking met je beëindigen.

Hoe hiermee om te gaan als zorginstelling?

Als u met directe zzp’ers (zzp’er zonder bemiddelaar) werkt is dit lastiger op te lossen dan met zzp’ers via een bemiddelaar. De bemiddelaar fungeert namelijk als kennispunt. En kan beter advies geven hoe hiermee om te gaan. In beide gevallen, met of zonder bemiddelaar, is het belangrijk duidelijke afspraken te maken hierover: Waar moet de ziekmelding worden doorgegeven, een telefoonnummer of eventueel mailadres. We zien dat er bij zorginstellingen met duidelijke grenzen over het algemeen minder afmeldingen en/of no-shows zijn dan bij zorginstellingen waar dit misschien minder streng is. Bespreek met uw bemiddelaar de problemen. Zij kunnen u advies geven en eventueel samen met u regels of richtlijnen opstellen.

Hoe kan ZOS+ deze zorgen wegnemen en de last minder groot maken?

Door ons grote netwerk in de Drechtsteden en regio Rotterdam zorgt ZOS+ automatisch voor een netwerk voor de zzp’er. De verantwoordelijkheid voor het zoeken naar vervanging ligt bij de zzp’er, maar natuurlijk kunnen wij hen helpen.  Als het de zzp’er zelf niet lukt om vervanging te regelen, nemen wij de communicatie met de opdrachtgever volledig over. Hierin blijven we transparant om duidelijkheid te bieden, iets wat de opdrachtgever nodig heeft bij tekort aan personeel.   ZOS+ monitort ook de hoeveelheden ziekmeldingen door middel van logboeken. Deze worden nauwkeurig bijgehouden en hier wordt wekelijks beoordeeld welke zzp’er als niet betrouwbaar wordt gezien. Hierin hebben wij een adviserende rol richting de zorginstelling, waarin zorginstelling altijd het laatste woord heeft.

Als onze klanten blij zijn, dan zijn wij dat ook!

ZOS+: Platform voor zzp’ers in de zorg

ZOS+ is hét platform voor zelfstandig professionals in de zorg. Wij gaan uit van jouw kracht als ZZP’er. Jij bent namelijk onmisbaar!

Wij gaan op zoek naar leuke opdrachtgevers voor jou, met de vrijheid en verantwoordelijkheid die hoort bij zelfstandig werken. We zijn ook de plek voor inspiratie en professionele ontwikkeling: investeren in jezelf als ondernemer.

Nog niet ingeschreven bij het platform? Klik dan hier om je gratis aan te melden.

Nieuwsgierig naar onze opdrachten? Bekijk ze hier.