Wanneer je als zzp’er in de zorg werkt, is de VOG één van de verplichte documenten die je in je dossier bewaart. Echter kan het lastig zijn om als zzp’er een VOG aan te vragen, omdat je dit meestal bij een (loondienst) werkgever doet. Maar we hebben goed nieuws: vanaf nu kunnen wij vanuit ZOS+ een VOG voor je klaarzetten. Je kunt je aanvraag bij ons indienen, en dan zetten wij deze voor je klaar per mail. Je hoeft alleen nog zelf de gegevens te controleren en betalen voor de aanvraag. Je krijgt de VOG vaak al binnen een week per post binnen.
Hoe werkt het?
Wanneer je via ZOS+ werkt of wil gaan werken, kun je bij ons een VOG aanvraag indienen. We hebben dan alleen je voornaam, achternaam en e-mailadres nodig. Wanneer we je aanvraag hebben ingediend, krijg je vanuit Justis een mail met de vervolgstappen.
Vervolgens check je zelf je gegevens en vul je aan waar nodig. Het aanvragen van een nieuwe VOG kost geld, deze kosten kun je altijd zakelijk opvoeren.
Je ontvangt de VOG per post, bewaar deze goed! Je kunt een foto of scan van de voorkant uploaden in jouw dossier bij ZOS+.
Vervaldatum van VOG
In Nederland heeft een VOG geen vaste vervaldatum. De geldigheidsduur van een VOG kan variëren, afhankelijk van de organisatie of werkgever die de VOG vereist en het doel waarvoor de VOG wordt aangevraagd. In de zorg moet een VOG periodiek vernieuwd worden, om de integriteit van de zorgverlener te blijven garanderen.
ZOS+ heeft met alle opdrachtgevers een vervaltermijn van 2 jaar afgesproken. Het is de verantwoordelijkheid van de zzp’er zelf om een nieuwe aanvraag te doen wanneer het document verlopen is. De opdrachtgever gaat er vanuit dat de zorgverlener deze verantwoordelijkheid neemt.
ZOS+ mag als bemiddelaar uit naam van de zorginstelling periodiek steekproeven uitvoeren, maar wij mogen bijvoorbeeld niet na de vervaldatum direct een nieuwe aanvraag klaarzetten. Dit is namelijk iets wat een werkgever doet voor haar medewerkers in loondienst.
Verplichte documenten dossier
Naast de VOG vragen wij van zzp’ers een aantal verplichte documenten aan te leveren vóórdat ze bij onze opdrachtgevers aan de slag kunnen. Hiermee kunnen we in de basis de bevoegdheid, bekwaamheid en het ondernemerschap controleren.
De bevoegdheid en bekwaamheid worden aangetoond door middel van de relevante diploma’s en praktijkbijscholingen. Dit heeft te maken met de handelingen die de zzp’er gaat uitvoeren bij de cliënten in de zorginstelling. Het uitgangspunt hierbij is de kwaliteit van zorg, en de Wkkgz (Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg). Hierbij is het bijvoorbeeld belangrijk dat de zzp’er is aangesloten bij een klachtenregeling. Dit fungeert als een soort verzekering bij klachten en incidenten. Wanneer er een incident op de werkvloer plaatsvindt wat onderling niet kan worden opgelost, kunnen zowel de zorgverlener als de cliënt een beroep doen op de klachtenfunctionaris.
Het ondernemerschap vereist andere documenten. Den hierbij aan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en het uittreksel van de Kamer van Koophandel. ZOS+ verzamelt alle documenten in een beveiligd dossier, en wij controleren alles op geldigheid en authenticiteit.
Wil je meer weten over verkapt loondienstverband, en wat ZOS+ doet om jou te beschermen? Lees meer:
Maart 2022 | “Waar moet je op letten bij het tekenen van een overeenkomst?”
Oktober 2022 | “ZOS+ is aangesloten bij NBBU.”
ZOS+: Platform voor zzp’ers in de zorg
ZOS+ is hét platform voor zelfstandig professionals in de zorg. Wij gaan uit van jouw kracht als ZZP’er. Jij bent namelijk onmisbaar!
Wij gaan op zoek naar leuke opdrachtgevers voor jou, met de vrijheid en verantwoordelijkheid die hoort bij zelfstandig werken. We zijn ook de plek voor inspiratie en professionele ontwikkeling: investeren in jezelf als ondernemer.
Nog niet ingeschreven bij het platform? Klik dan hier om je gratis aan te melden.
Nieuwsgierig naar onze opdrachten? Bekijk ze hier.